Tworzenie kwestionariusza ankiety, Marketing

Pobierz dokument
tworzenie.kwestionariusza.ankiety.marketing.doc
Rozmiar 44 KB

Fragment dokumentu:

Tworzenie kwestionariusza ankiety

J a k    t w o r z y ć    k w e s t i o n a r i u s z    a n k i e t y ?

Podstawowe funkcje dobrego kwestionariusza :

 musi gwarantować współpracę ze strony respondenta i jego zaangażowanie

 musi pomóc respondentowi w wypracowaniu odpowiedzi

 musi ułatwić pracę ankieterowi

Najczęściej pojawiające się błędy kwestionariusza :

 zbyt duża liczba pytań

 pytania niezrozumiałe lub dwuznaczne w interpretacji

 zbyt długie pytania

 pytania , na które odpowiedź nie dostarcza żadnej wiedzy

 nieprawidłowa kolejność pytań

 niewłaściwie dobrane skale

 niewłaściwy dobór pytania wstępnego

 brak odniesienia czasowego w pytaniach o fakty

 mało przejrzysta postać kwestionariusza

 pytania metryczkowe na początku kwestionariusza

0x01 graphic

Kolejność opracowania kwestionariusza :

Wstępne ustalenia

1.Określenie:

 jakie decyzje mają być podjęte na podstawie badania

 jakie informacje są niezbędne , aby podjąć decyzję

 jakie dane będą dostarczały informacji

2.Ustalenie , kim będą respondenci

3.Podjęcie decyzji o metodzie przeprowadzenia wywiadu

Wywiad bezpośredni:

 wykorzystujemy karty zawierające warianty odpowiedzi, które ankieterzy wręczają respondentowi

 unikać pytań drażliwych, gdyż w bezpośredniej obecności ankietera respondenci mogą niechętnie na nie odpowiadać

Wywiad telefoniczny:

 ważność wstępu i pierwszego pytania

 pytania powinny być krótkie i zrozumiałe

 należy ograniczyć liczbę wariantów odpowiedzi , skale werbalne powinny przyjmować najwyżej pięć wartości, liczbowe natomiast mogą być 10-punktowe

 nie sprawdzają się pytania wymagające rangowania

 brzmienie kwestionariusza jest ważniejsze od jego wyglądu, czy tego jak się go czyta

 unikamy pytań monotonnych i wprowadzamy urozmaicenia pytaniami innego typu

 jasne opisy filtrów

 wyraźne odróżnienie informacji od komentarzy

 do pytań, na które mogą padać podobne odpowiedzi należy używać tabel i zestawień

 nie należy rozdzielać jednego pytania na dwie strony kwestionariusza

Ankieta pocztowa:

 załączamy odpowiedni list przewodni, zachęcający i przekonujący do odpowiedzi na pytania

 przy każdym pytaniu wyjaśniamy jak odpowiadać , jak zbudowane są skale

 unikamy pytań filtrujących , jeżeli są konieczne , to przejścia powinny być graficznie zaznaczone

 umieszczamy warianty odpowiedzi pod pytaniem , powinny one być poprzedzone cyframi

| 2746 | 11584 | 6907 | 9203 | 9319
Kontakt